پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183201
رکود اقتصادي در بازارکار قرباني گرفت/چگونه ۳۲۶هزارنفر بيکار شدند؟
تاریخ انتشار : 1394/07/18 09:32:12
نمایش : 1291
کارشناسان مي‌گويند سياست‌هاي اقتصادي دولت باعث تشديد رکود و درجا زدن بازار کار شده به نحوي که به ازاي ايجاد ۷۳۵ هزار شغل جديد، ۳۲۶هزار شغل موجود نابود شده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از مهر، علي ربيعي وزير کار مي‌گويد دولت در سال گذشته توانسته ۷۳۵ هزار و ۶۸۳ شغل جديد در اقتصاد ايران ايجاد کند که حتي مي توان آنها را از طريق کدهاي ملي افراد و دفترچه بيمه اي صادرشده در تامين اجتماعي نيز رديابي کرد.

وزير کار با بيان اينکه ساليانه بايد ۸۰۰ هزار شغل جديد بايد در اقتصاد ايران ايجاد شود، از ورود زودهنگام ۵ ميليون نفر به بازار کار در سال‌هاي آينده که بيشتر آنها را زنان و فارغ التحصيلان دانشگاهي تشکيل مي دهند، خبر داده است. وي همچنين بر لزوم برنامه ريزي در اين بخش تاکيد کرده است.

۷۳۵ هزار نفر شاغل و ۳۲۶ هزار نفر بيکار شدند!

با وجود اينکه وزير کار مي گويد در سال گذشته ۷۳۵ هزار شغل جديد با کد بيمه مشخص در سال ۹۳ ايجاد شده اما وي عنوان کرد در همين مدت ۳۲۶ هزار ريزش شغل هم داشتيم؛ بنابراين خالص ايجاد اشتغال در سال گذشته بيش از ۴۰۰ هزار اشتغال بود.

همچنين نکته ديگري که ربيعي در تازه ترين گزارش خود از اوضاع بازار کار ارائه کرده، اين است که در سال گذشته با تفاهم از ريزش ۲۳۷ هزار شغل موجود جلوگيري شده است. اگر چنين نمي‌شد، امروز بايد مي گفتيم در سال گذشته ۷۳۵ هزار شغل جديد ايجاد و ۵۶۳ هزار شغل موجود نابود شد؛ بنابراين روند در جا زدن بازار کار ايران را داشتيم.

وضعيت موجود نشان مي دهد در سال ۹۳ به ازاي هر دو شغل ايجاد شده، تقريبا يک شغل نابود شده است . اين مسئله به خوبي يکي از دلايل بحراني ماندن بازار کار و تبديل بيکاري به چالشي براي خانواده ها را توضيح مي دهد.

اينکه مجموعه سياست گذاري ها، حمايت‌هاي بانکي و تسهيلاتي و تصميم گيري‌ها، همچنين نسخه هاي اقتصادي دولت نتواند منجر به پايداري مشاغل موجود و تقويت عملکرد بنگاه ها و فضاي کسب و کار شود، خود موضوع مهمي است که بي توجهي به آن باعث شده است که بخشي از سرمايه گذاري هاي صورت گرفته در فضاي کسب و کار کشور نابود شود.

کمبود نقدينگي و سرمايه در گردش، ناتواني بانک‌ها در حمايت از توليد داخل، واردات بي رويه و غير ضرور بسياري از کالاها و توليدات بُنجل خارجي، ضعف‌هاي مديريتي و مسائلي از اين دست باعث شده است تا امروز نه تنها بازار کار کشور در يک حالت نيمه فعالي قرار داشته باشد بلکه ريزش و نابودي مشاغل هم در تعداد بالا اتفاق بيافتد؛ بنابراين اگر دولت توانسته دست کم به اندازه نياز يکسال بازار کار اشتغال جديد ايجاد کند اما در نقطه مقابل از تثبيت شرايط فعاليتي بنگاه ها و جلوگيري از نابودي اشتغال موجود ناتوان بوده است.

غفلت از اشتغال موجود

کارشناسان عقيده دارند اگر تلاش دولت‌ها براي حفظ اشتغال موجود مهم تر از برنامه ريزي براي ايجاد مشاغل جديد نباشد، کم اهميت تر از آن نيز نيست؛ بنابراين يکي از سياست‌هايي که دولت بايد در حوزه بازار کار دنبال کند، اين است که از روند نابودي و ريزش مشاغل در کشور جلوگيري شود که البته وزير کار معتقد است براي بخشي از مشاغل در آستانه نابودي چنين حرکتي انجام شده است.

زماني مي توان به بهبود شرايط بازار کار و خروج بيکاري از بحران اميدوار بود که نه تنها سياست گذاري‌هاي دولت در بخش اشتغال زايي به نتيجه برسد بلکه ضمن حفظ مشاغل موجود، فضايي براي فعاليت واحدها و بنگاه هاي در حال فعاليت ايجاد شود که شاهد اشتغال زايي دوباره و پذيرش ورودي‌هاي جديد در بنگاه هاي فعال کشور باشيم نه اينکه واحدهاي توليدي يکي پس از ديگري نابود و در نتيجه اشتغال موجود آنها نيز از بين برود.

اين روند نشان مي دهد هر چقدر هم رشد اقتصادي ايجاد شود و فضاي کسب و کار بهبود يابد، غفلت از داشته ها باعث مي شود تا اقتصاد و بازار کار کشور در جا بزند. يعني به صورت مداوم تلاش شود تا موقعيت فعلي حفظ و شرايط بدتر نشود.

در چنين فضايي، بيکاري به بحران براي خانواده ها و جوانان تبديل شده، ورود به بازار کار دشوار است، دوره انتظار جوانان براي کار به ۲ سال رسيده و بيش از ۹۳ درصد کل قراردادهاي کار موقت و سطح دستمزدها بسيار پايين و داراي شکاف عميقي با هزينه هاي خانوار است.

سرنوشت ۳۲۶ هزار تازه بيکار چه شد؟

کارشناسان از شرايطي که طي آن ۷۳۵ هزار شغل ايجاد و ۳۲۶ هزار شغل نابود مي شوند، همچنين ۲۳۷ هزار شغل نيز در آستانه نابودي فعلا نجات مي يابند به پس لرزه رکود اقتصادي در بازار کار تعبير مي کنند و معتقدند نتيجه سياست‌هاي دولت براي مهار تورم و بي توجهي به رکود باعث شده است تا به نسبت دو شغل جديد، يک شغل موجود از بين برود.

وزير کار مي گويد براي ايجاد يک شغل جديد دست کم ۱۰ ميليون تومان تا بيش از ۲ ميليارد تومان سرمايه لازم است. حال مشخص نيست مشاغلي که از بين رفته، در چه رشته هايي بوده، چه کيفيتي داشتند و پس از چند سال به نابودي کشانده شدند؟ از سويي معلوم نيست که براي مشاغل از دست رفته چقدر سرمايه گذاري شده بود و سرنوشت ۳۲۶ هزار تازه بيکار چه شده است؟

همچنين مشخص نيست که آيا دليل نابودي ۳۲۶ هزار شغل در سال ۹۳ مسائل مربوط به مديريت داخلي بنگاه ها و اشتباه مديران و سرمايه‌گذاران آن بوده، يا ناتواني دولت در حمايت لازم از کسب و کار موجود و نتيجه سياست‌گذاري‌هاي اشتباه است؟ اگر قرار باشد به تعداد اشتغال از دست رفته، شغل جديد ايجاد و جايگزين شود، چقدر سرمايه لازم است؟ قطعا هزينه جديد ايجاد همان مشاغل در رشته هاي قبلي خود نيز امروز افزايش يافته است.

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html